معرفی | ساقی سرمست

همواره از دغدغه‌ها و مشغولیت‌های فکری‌ام تقابل و جایگیری درست سنت و مدرنیته در چهارچوب‌ها و فرم‌ها است؛ در واقع همواره طرفدار رویکردی هستم که در عین حفظ اصالت هر کدام، این دو را به جا کنار هم قرار دهد، تا فرمی درست و موفق شکل گیرد.

البته این موضوع صرفا شامل هنر نمی‌شود؛ در تمام اعمال و موقعیت‌هایی که به نوعی از گذشته وجود دارند، این تقابل به فراخور ویژگی‌ها و شرایط آن مورد خاص، اهمیت متفاوت پیدا می‌کند.

ناگفته نماند که در این مورد هم (مانند بسیاری دیگر) سلیقه بسیار تعیین کننده است. در واقع معیار متقنی وجود ندارد. خلاقیت، جغرافیا، عقاید و… در تعیین این معیارها بسیار موثرند.

این مقدمه را گفتم که آلبومی را معرفی کنم، که به عقیده من از موفق‌ترین ترکیب‌ها در حوزه موسیقی عصر حاضر است. این اثر ترکیب موسیقی مدرن و الکترونیک (۱) با آواز سنتی و مداحی است. در واقع بالاتر از این ترکیب، حضور و همکاری دو هنرمند متعهد در کنار هم است، که به شخصه به هر دوی این بزرگواران به شدت ارادت دارم؛ آریا عظیمی نژاد در نقش آهنگساز و تنظیم‌کننده و استاد محمد علی کریمخانی (۲) در کسوت آوازخانی.
حسرت اینکه تعریف و تمجید از این دو بزرگوار در این مجال نمی‌گنجد…

ترجیح می‌دهم جای خواندن حرف‌های من خود این مجموعه بسیار ارزنده را تهیه کنید(۳) و به آن گوش دهید، تا متوجه ارزشش شوید؛ اما با این حال خواندن مقدمه دکتر محمد اصفهانی(۴) بر این مجموعه خالی از لطف نبوده و بسیار گیراست.

به نام او

آلبوم “ساقی سرمت” کاری است مشترک از دوستان هنرمندم: مداح اهل بیت محمدعلی کریمخانی و موسیقی‌دان معنی‌گرای، آریا عظیمی نژاد که در گذار ماه‌ها و از پس چرخش چند محرم گرد آمده است.
آثار آوازی این آلبوم کاملاً بدیهه و حتی گاه به خلاف آمد عادت، نسبت به اسلوب‌هایی است که در تنظیم یا اجرای آثار مذهبی توأم با موسیقی در این روزگار، متداول و معمول است. لذا شنیدن با تأمل و استمرار در استماع آن به عزیزان مخاطب توصیه می‌کنم.
صدای منحصر به فرد کریم‌خانی در دهه پنجم از زندگانی‌اش، که ای کاش زودتر به قدر و قدرتش پی می‌برد و می‌بردند… و ذوق هنری و بدعت گرایی آریا در تصنیف مجموعه‌ی حاضر، هر یک به وسعتی در خور توجه و تأمل، می درخشند.
و سرانجام نام مبارک بزرگ مردِ تاریخِ عشق و ایثار امام حسین بن علی (علیه السلام) که بر تارک این اثر می‌درخشد و همه چیز را با خود به اوج می‌برد، همگی از دلایل استوارِ ارزشمندی مجموعه‌ی حاضرند.
در پایان با تقدیر از پدیدآورندگان این اثر، برای آن‌ها و مخاطبین ارجمندشان، بهترین‌ها را از بارگاه حضرت حق آرزومندم.

 

(۱): در این مجموعه علاوه موسیقی الکترونیک از سازهای سنتی نیز به وفور استفاده شده است.
(۲): محمد‌علی کریمخانی با قطعه‌ای در مدح امام رضا (علیه السلام) در بین مردم شناخته شد. (ای حرمت ملجأ درماندگان…)
(۳): شما می‌توانید علاوه بر خرید از مراکز فروش معتبر(که بعید می‌دانم موفق شوید، به دلیل قدیمی بودن و توزیع محدود نسخه فیزیکی) از این لینک (اینجا کلیک کنید) که فروشگاه معتبر محصولات صوتی است این مجموعه را تهیه کنید؛ همچنین می‌توانید نمونه هر قطعه را نیز گوش کنید.
(۴): دکتر محمد اصفهانی باعث آشنایی این دو بزرگوار شد. خدا کلی خیرش دهد…

 

پی نوشت اول: لطفا گسترش دهنده فرهنگ رعایت حق مولف باشید. خریداری قانونی مجموعه‌های هنری کمترین کاریست که می‌توانیم در حق ناشرانش انجام دهیم.

پی نوشت دوم: این اثر به عقیده من جزء درخشان‌ترین آثار حوزه خود است و به راحتی در طبقه آثاری چون مجموعه نینوا (اثر استاد حسین علیزاده) قرار می‌گیرد.

پی نوشت سوم: تصاویر کاور آلبوم را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

معرفی | ساقی سرمست

دیدگاه بگذارید

دیدگاه اول را بنویسید!

avatar
wpDiscuz